Summa sidvisningar

fredag 4 maj 2012

Respekt


Vi satt o kaffade o småpratade idag min goa granne o jag o hon berättade om respekt eller snarare saknaden av respekt från en yngre kollega,eller snarare respkterandet saknades.Då började jag att fundera,respekt o att respektera är det samma sak....nej definitivt inte.Respekt har man eller hade för doktorn,prästen o läraren på 50-60 talet i dag har man bara respekt för dom som utövar våld,dvs respekt är samma som rädd för någon!!!Att respektera är såååå mycket mer,att respektera innebär att tycka en människa är värd ngt,alltså ska man respektera alla....eller hur.jag har märkt att ordet respektera finns inte bland väldigt många idag,man skiter i hur man behandlar både kända o kända,det är lixom inte så noga.Jag har märkt det ibland i mina absoluta närhet(ingen nämd o def ingen glömd) att man behandlar människor med förakt o översitteri att "dej är det inte så noga med huvudsaken är att JAG mår bra o får som jag vill",om det är något jag hatar så är det såna människor som hela tiden ser till att dom själva får sitt o andra får vänta på det det som blir över.Känner att jag blir sååå jävla arg bara jag tänker på det att man bara för att "rädda sitt eget skinn" o sitt eget ego låter nån annan sitta vid sidan av o vänta på sin tur eller sin del av kakan.Jag avskyr människor som för att rädda sej själva eller göra det dom vill hellre ljuger o manipulerar än säjer sanningen o respekterar att alla inte tycker samma eller är lika "bra".Nu blev jag om igen lite känslomässig i mitt tyckande men vad jag vill ha sagt är att respektera varann för vad ni är o förr eller senare,tyvärr väldigt ofta förr,så kommer sanningen ikapp.Respektera varann o visa respekt för era medmänniskor kanske framförallt era närmaste för en dag kan  ni behöva ha en hjälpande hand eller en famn att gråta ut i när någon annan inte visat er den respekt ni förtjänar.Det finns ingen som förtjänar att ni har respekt för dom men dom förtjänar att respekteras.Ska väl åxå tillägga att vissa individer kanske inte direkt förtjänar att respekteras men det finns alltid en anledning till människors agerande o alla precis alla har ett val!Jag ska villigt erkänna att vissa individer har väldigt långt till att respekteras även av mej!!Så är det o så tycker jag sen finns det ett val även här respektera mej för vad jag tycker det behöver inte betyda att det är rätt,i ett fritt land får vi tycka precis vad vi vill o åxå säja det.Ta hand om varann o lite ödmjukhet skadar aldrig/Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar