Summa sidvisningar

onsdag 16 januari 2013

Kloka ord

Jag jobbar inom LSS,dvs,i ett boende för enskilda individer....hänger ni med,ett gruppboende med förståndshandikappade.Genom åren har "dom" bytt namn ett antal ggr,på grund av vad vet jag inte men det har väl nåt med "konjungturerna" att göra.Tänk vad världen vore så mycket enklare om man fick kalla folk o saker vid sina "rätta namn",alla skulle förstå o alla skulle veta vad man menade,jag menar,hallå,särskilda individer,vadå särskilda,dom är väl vanliga eller ovanliga som du o jag,inte kallar jag min granne särskild individ,även om hon i allra högsta grad är det,hon är namligen alldeles särskild för mej!!!!!Det har varit kurs åxå om individerna,när man går ut o går med en "individ" ska man inte säja att man jobbar,o nej,man ska säja att man är ute me en kompis,detta är faktiskt sant,vi ska alltså skämmas för att vi jobbar......eller.Från o med nu kallar jag mina "brukare" för kusiner,det låter gulligt,snällt o så där lagom mycke slaäkt.Hej,jag är ute med min kusin idag,tyvärr kan jag inte berätta vad "hen" heter men kusiner är vi !!!!!Ja herregud,världen o kommunen är allt ute o cyklar en aning!!!!Det jag egentligen ville berätta var att vi som personal lär oss väldigt mycket av våra kusiner,dvs det är ett givande o tagande men det är ofta,ofta man kommer hem på kvällen med nya erfarenheter o nåt  nytt litet"tänk" i bagaget.Jag är fn sjukskriven o igår kväll åkte jag en sväng till mitt jobb,eftersom det var fikadax,så blev jag sittande en stund o samtala.En av kusinerna är nykär o jag frågade hur det kändes att vara nykär eller kär överhuvudtaget(var ju ett tag sen!!!!!)hon tittade på mej o sa"jo det känns som man vill kramas hela tiden",visst var det en bra förklaring på ordet kär!!!!Svårare än så behöver det inte vara.Nu nåt helt annat,eller egentligen inte för livet hänger ihop allt påverkar varann,o för att jobba med människor(även om vi inte får låtsas om det)krävs det att man är relativt klar i knoppen o o inte helt ur balans.Tyvärr drabbade det mej nu före jul att jag tog ett ganska stort steg rakt mot den berömda väggen!!!!Sånt händer o med tanke på vårt senaste år så var det väl inte speciellt konstigt,jag har tagit mycket illa vid mej av allt som hänt  trots att jag inte trodde det skulle drabba så hårt.Jag har emellertid märkt en sak o det är att jag sett(ser) vem som läser min blogg o där finns även en del anhöriga som inte skött sej speciellt bra under året.Fint att kunna påvisa o klargöra att vi alla far illa av för mycket skitsnack o översitteri.Känner mej väldigt nöjd med detta faktiskt o kan en enda liten bitsk kommentar nypa till lite extra så YES!!!!!Idag känner jag mej ganska nöjd o tänker inte på ngt vis utveckla detta,bara säja att tänk 2 ggr innan du uttalar dej,du har ingen aning vad personen framför dej går igenom här o nu!!!Ta hand om varann o fortsätt läs för allt i livet,det kan komma en o annan sanning som kan vara bra att veta,ni vet "storebror" ser er eller ska vi säja storasyster!!!/Puss

2 kommentarer:

  1. God morgon.
    Hittade den här sidan när jag letade efter Kloka ord. Jag har nu lånat en bild, hoppas det går bra? Har satt in den på min "Kloka-ord-sida".
    Ha en bra dag/Kram
    http://www.hean.zoomin.se

    SvaraRadera