Summa sidvisningar

torsdag 20 september 2012

Lika värde







Läser i tidningen idag om det äldre paret som äntligen ska få tillbringa sina sista år tillsammans.Vilken självklarhet för oss "normala",om man nu kan kalla beslutsfattarna för onormala,men vi vanligt folk tycker i alla fall att detta är en självklarhet.Vi människor har olika värdegrunder o tycker naturligtvis olika i olika situationer,men att två människor som levt ett helt liv tillsammans ska delas på för att den ena parten blivit krasslig o vårberoende är ju en skam för ett land som Sverige.Själv jobbar jag med psykiskt handikappade o det är samma där,dom behandlas i bland som mindre värda.vi bestämmer vad dom ska äta,när dom ska äta,var dom ska vara,vad dom ska ha på sej o sist men inte minst,vad dom ska göra på sin fritid.dom ska bli så normala som möjligt,hallå är det normalt att springa på 3 kurser i veckan efter att jobba heltid varje dag,är det normalt att behöva vistas i sin lägenhet,all tid hemma,att inte kunna träffa sina medboende o inte minst personal en stund under trevliga former varje kväll.Att bara få en kopp kaffe eller titta på tv med andra,nej inga gemensamhetsutrymmen,allt ska ske i den enskildes lägenhet,dom får bjuda hem varann,men alla vill inte kan inte eller orkar inte,men dom vill ändå umgås.Jag blir så ledsen o arg när människor(äldre som växt upp i stor familj eller ännu vanligare på elevhem)helt plötsligt ska börja umgås på våra villkor,vem fan har sagt att dom vill det.För äldre människor byggs det gemensamhetsutrymmen så de kan fika ihop nån gång om dan inte fan tvingar man Alice 87 att bjuda hem Bengt 90 på fika i sin egen lägenhet,det blir ju oftast ändå så att personalen får föra samtalet.Det finns mycket att önska inom vård o omsorg i" landet Lagom" men att människor ska få tycka o ha en egen fri vilja vore självklart....eller.Vi har fått nåt fint nu som heter "genomförandeplan" ja just bara namnet är nåt extra.Du(personal) ska tillsammans med den enskilde göra upp en plan på hur personen ska bli mer självständig,so far so well!!!!!!MEN,den enskilde kan inte önska vad den vill,det ska vi styra,den enskilde vill inte bli mer självständig,då får vi fria händer att "hitta på nåt".I vissa situationer låter o är detta jättebra men i vissa situationer är det ett hån,ett hån mot oss som personal o ett hån mot individen.Nej Sverige i ett nötskal...bara det ser fint ut i statistiken o utåt så är det bra,man glömmer en liten "skitsak" bara, personen som det gäller!!!!Tänk om jag som 60 åring ska tvingas ut på 3 kurser i veckan för jag vill inte vara ensam ,jag ä ju för fan bara trött,vill sitta med mina polare o ta en kaffe o titta på tv.....nej det är inte normalt,vad är då normalt???!!!!!Detta är mina värderingar o min syn på det hela o jag vet att andra tycker annorlunda,o jag vet att så länge jag jobbar o står upp så tänker jag slåss för att våra äldre o handikappade ska få enså bra vardag som möjligt,vem har bestämt att så fort du är beroende så är det fult o ska stävjas,alla kan inte bli oberoende eller "normala",vi kan inte föra över vårat tänk om vad som är normalt på våra vårdtagare,normalt o oberoende är inte samma sak!!!!!Vad som är normalt för mej är definitivt inte normalt för dej.Ha en fin dag där ute o ta hand om varann,jag citerar min vän Nina,"det som är manipulation i verkliga livet kallar vi pedagogik",så jävla sant!!!!!!!!!/Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar